Abion / Blogg / Abion och BRANDIT bildar ett europeiskt IP-Powerhouse
Abion BRANDIT

Det snabbväxande och erfarna Abion närmar sig snabbt sitt mål att etablera sig som Europas främsta inom IP och domänhantering. Det svenska företaget har gått samman med den prisbelönta och högprofilerade europeiska IP-experten BRANDIT.

Abion, som sedan grundandet 1994 varit känt under olika namn, är idag ett erfaren aktör i IP-branschen. På senare tid har företaget haft en tillväxtspurt och adderat tre nya företag till sin portfölj, samt gått samman med branschutmanaren BRANDIT.

– Med BRANDIT vässar vi vårt erbjudande och stärker vår marknadsposition. Sammanslagningen tillför expertis inom domäner, varumärkesskydd och adderar närvaro på fem nya marknader; Italien, Schweiz, Norge, Danmark och Turkiet. Vi stärker även vårt team med några av Europas främsta och mest välrenommerade IP-experter. Tillsammans har vi branschens vassaste experter och erbjudande och bör vara det självklara valet vad det gäller IP- och domänlösningar, säger Magdalena Bonde, vd för Abion.

BRANDIT är ett starkt namn på marknaden som representerar många av Europas främsta varumärken. Företaget har mer än 700 kunder i 33 länder. Den danska vdn och grundaren Jesper Knudsen har blivit utnämnd till en “topp global thought leader”, med ett robust nätverk och 20 års branscherfarenhet. Huvudkontoret ligger i Zürich och kundportföljen inkluderar några av världens ledande varumärken. Företaget är också anslutet till tunga branschnätverk, såsom INTA (International Trademark Associations), Marques och ECTA.

– Vi har analyserat alla alternativ och med våra värderingar i åtanke, har vi kommit fram till att en sammanslagning med Abion är den perfekta matchningen. Abion delar samma värderingar som BRANDIT, och likt oss vill de vill bli bäst i världen. Vi ser att tillsammans har vi möjligheten att bli det mest inflytelserika företaget i branschen, säger Jesper Knudsen, grundare och VD för BRANDIT.

Under 2022 adderade Abion tre företag i sin portfölj genom att förvärva Otmore Limited, Corebiz Solution och Inbrand. De nya tillskotten stärker Abions position som den ledande europeiska aktören och leverantören av plattformsbaserade IP- och domänhanteringstjänster. Dessa förvärv skapar en mer komplett teknisk lösning, vilket ytterligare gynnar och möter användarens behov.

Förvärven ligger i linje med Abions ambitiösa tillväxtstrategi, i vilken ett av målen är att addera ett till två nya förvärv per år under de kommande fem åren. Hittills har strategin gett goda resultat då företagets intäkter ökade från 14 miljoner EUR 2021 till norr om 22 miljoner EUR 2022. Målet är att nå minst 100 miljoner EUR i intäkter år 2027.

– Vi ser fram emot att gå in i 2023 med mer muskler. Både vi och dom bolag vi köper är robusta och lönsamma bolag, tillsammans skapar vi många synergier. Med BRANDIT bygger vi ett Europeiskt IP- och domän-powerhouse, 2023 blir ett år att minnas, säger Magdalena Bonde.

EY Corporate Finance har fungerat som finansiell rådgivare och Setterwalls Advokatbyrå som juridisk rådgivare till Abion i transaktionen. Parterna har valt att inte avslöja köpeskillingen. Transaktionen avslutades den 10 januari 2023.

Om Abion

Abion

Abion är en snabbväxande och lönsam plattformsbaserad leverantör av IP- och domäntjänster. Abion har en unik position på marknaden med 25 års erfarenhet av digitalisering som ICANN-ackrediterad registrering. Med ett heltäckande Brand Protection-paket för mjukvara och tjänster inom Domain Management, Trademark Management och Web Security.

Abionss övervakningstjänster säkrar kundens immateriella rättigheter och exklusiva rättigheter genom ett proaktivt skydd. Ett centralt erbjudande för företaget är dess mjukvaruplattform Abion Core, som sammanför olika innehav, vilket ger en optimal överblick och automatiserad hantering. Plattformen hanterar domäner, varumärkesinnehav och webbsäkerhetsprodukter.

Läs mer om Abion.

Om BRANDIT

BRANDIT

BRANDIT är ett starkt namn på marknaden som representerar många högprofilerade varumärken och IP-experter runt om i Europa. Företaget har mer än 700 kunder i 33 länder. Danska VD och grundare Jesper Knudsen, är rankad topp 10 global thought leader med ett robust nätverk och 20 års branscherfarenhet. Huvudkontoret ligger i Zürich och kundportföljen inkluderar några av världens ledande varumärken. Företaget är också anslutet till några av de mest tunga nätverken i branschen, såsom INTA (International Trademark Associations), Marques och ECTA.

Läs mer om BRANDIT.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Relaterad läsning

Introducing Abion

Introducing Abion: The Bold Pioneers of Brand Freedom

Svenska